דעות: אנשים שעובדים בתעשיית המדיה נחשפים לדברים שייקחו אותם לקבר

יועצי תקשורת נחשפים לסודות שייקחו אותם לקבר

 

הצעת הכנסת של הליכוד תביא יום חדש לעולם יחסי הציבור. אנו נחשפים למידע סודי ורגיש בדיוק כמו עורכי דין ואני מאמין בכל ליבי כי סודיות היא חובה מוחלטת במקצוע שלנו

 

קמתי ליום חדש ליועצי תקשורת ואנשי יחסי ציבור, מקצוע שהיה חלק בלתי נפרד מחיי, במשך 35 שנה.

 

חבר כנסת אמיץ, שלמה קרי, יזם הצעת חוק לפיה יועץ / דובר תקשורת ודובר ולקוח יהיו בעלי זכות, בדומה ליחסי עורך הדין-לקוח.

 

מאז שהתחלתי במקצוע זה, ובעידן 2020 ביתר שאת, התקשורת, בפלטפורמות רבות ומגוונות, כמו גם ברשתות החברתיות, ממלאת חלק משמעותי ואינטגרלי בחיינו. הציבור מוצף במידע שרובו נכנס לתהליך המורכב ממערכת יחסים בין עיתונאים ויועצים ולקוחות - לטובתם.

 

היחסים שיש לכל חברה או יחיד עם הקהל הרחב מושפעים מדימוים כפי שהם משתקפים בכלי התקשורת השונים. במקרה של חברת מזון למשל, הדרך ללב הציבור עשויה לעבור בבטן, אך עליה לעבור גם בתקשורת המעצבת את דעת הקהל כלפיה. זו הסיבה שרוב הארגונים, כמו גם נבחרי הציבור, עובדים עם איש מקצוע - יועץ תקשורת, שיודע לנווט את הספינה בים המידע, לשכלל את מה שחשוב, לאתר את ההודעות ולהדגיש את הדבר העיקרי והמעניין. סדר היום הציבורי-תקשורתי צריך להיות טבעי ונכון ולקבל חשיפה ראויה, המשקף את שאיפותיו.

 

לייעוץ תקשורתי יש קודים, שפה והתנהלות. זה מקצוע שיש לו התחלה, אמצע וסוף. הסוף, אגב, לא תמיד טוב, מכיוון שעיתונות טובה אינה תלויה ומשוחררת מכל עניין, זו ש"שומעת הכל ", אך סוף סוף עוברת את הפרשנות שלה. תפקידנו לנהל תקשורת מקצועית, שקופה, ברורה, בריאה והוגנת עם מערכות התקשורת, על מנת להשיג את הטוב ביותר עבור הלקוח.

 

אנו, יועצי התקשורת ואנשי יחסי הציבור, רצים יום יום, שעה ביום, אל מול מידע סודי, סודי ורגיש, ממש כמו עורכי דין. אולי בלי 'תעודת הסמכה', אבל עסקינן בבית המשפט השני; התקשורת.

 

לעתים קרובות, יועץ התקשורת נחשב לאדם הקרוב ביותר ללקוח, חשוף לחייו המקצועיים, האישיים, מטרותיו, עסקאותיו (או לא), קשיים, מתחרים, טעויות, תהיות, הצלחות, נפילות. הוא נמצא אתו ברגעים הקשים ביותר בחייו, כמו גם המוצלחים ביותר. בהתאם, הוא גם בונה את האסטרטגיה ותוכנית העבודה וההצלחה שלו תלויה במידה רבה ברמת היצירתיות והרלוונטיות שלו. אך עם כל הכבוד להצלחות המקצועיות לטובת הלקוח, אני מאמין שהחוט השני ביצירה הוא נושא הסודיות, הנאמנות והמוסר.

 

אני מאמין בכל לבי שחוק כזה - לטובת שני הצדדים - הוא בעל חשיבות עליונה לאפשר זרימה חופשית של מידע, פגיעה בתקשורת הדדית ושינוי זהירות - בהתאם. לא רק שאני רואה בהצעה זו לגיטימית ומבורכת, אלא שתמיד האמנתי שזה סדר הזמן במקצוע שהוא שינוי קבוע בכל דבר.

 

במהלך הקריירה שלי נחשפתי לדברים כה רגישים, שיעברו איתי 'לקבר' - לא מכיוון שהמידע יכול להרוס עסקים או משפחות, אלא מכיוון שהקיום המקצועי שלנו לא היה מוצדק ללא היושר שלנו. וכאשר נאמנות וסודיות הם שם המשחק, ראוי להסדיר אתיקה ברורה בחוק.